Løypa

Vi har gleden av å presentere

3-Sjøersløpet!

Norges fineste halvmaraton? Mesteparten av løpet er på svært løpbare grusstier. Nyt å være en del av et stort fellesskap, hvor dere sammen når individuelle mål. Ta inn inntrykkene fra de mange som står og heier på deg underveis. Bli med på å løpe rundt de 3-sjøene du også!

Løypekart

3-Sjøersløpet - 21 KM

Om lag 77 % av løypa går på skånsomt grusunderlag. Resten er på asfalt. Det er rundt 150 høydemeter.
På vei ned mot Store Stokkavatn, vil du kunne holde en god fart den første kilometeren, da du får store deler av nedoverbakkene nettopp her.
Rundt vannene er det ulike «småbakker» og noen større. Den ene får du ved første drikkestasjon. Du får også tre bratte stigninger rundt Hålandsvatnet når du har løpt 8-10 km.
Etter tredje drikkestasjon ved 12 km, får du en lang og slak bakke, før det går bratt nedover til Store Stokkavatn igjen.
Etter 15 km, blir det litt bakker frem mot Eiganes. Så er den siste bakken den opp mot Tjensvollkrysset. Da er det bare 300 meter igjen til mål.
GPX-fil finner du her.

3-Sjøersløpet - Publikumskart

Løyperekorder

Vi har en ekstra pengepremie på 10.000 kr for de som setter ny løyperekord. I dag er det Ørjan Grønnevig (1:05:02) og Pernilla Epland (1:14:35) som har disse. 

Om løpet

Første drøye kilometeren er på sykkelsti ned mot Store Stokkavatnet. Så løper du på grussti til Speidermarka. Deretter blir det å krysse over til Hålandsvatnet. Her løper du medsols rundt hele vannet. Vær obs på at det rundt vannet er 3 korte, men bratte bakker. Unngå å pådra deg mye syre i beina her. Deretter venter deg løypas lengste bakke på 400 meter etter 12 km. Så går det bratt ned til Store Stokkavatn igjen. Det blir så asfaltløping på Stokka og Eiganes, før du kommer til Mosvannsparken og Mosvatnet. Det er alltid masse folk som heier deg frem i Stokkabakken (300 meter). En liten bakke venter også ved Mosvatnet, og til slutt skal du opp til Tjensvollkrysset.Deretter er det bare å gi gass i nedoverbakken mot mål.

Totalt er det ca 150 meter stigning. Du løper på grus ca ⅘ av tida. Vel i mål, så er det bare å komme seg inn i hallen, få skiftet tøy, og nyte litt varm mat.

Drikkestasjoner og

toaletter

Første drikkestasjon tilbyr kun vann, mens femte kun tilbyr Cola.  Stasjon 2, 3, 4 og 6 tilbyr sportsdrikke og vann. Sportsdrikke serveres alltid først. Sportsdrikken er Squeezy appelsin.

På fjerd stasjon får du seigmenn på siste bordet.

Toaletter er utplassert etter ca 8, 12, 16 og 18 km.

Etter målgang tilbys vann, Cola og banan. Inne i hallen får du Gabbas sin gode lapskaus.

Fartsholdere

Hvert femte minutt mellom 1:20 og 2:30.

Fartsholderne løper på intensitet, IKKE fart. Vi tar hensyn til løypa og vær- og vindforhold. Vi løper saktere i motbakker og motvind, mens det går litt fortere ved høydereduksjon eller medvind. Den andre halvdelen av løypa er tøffere enn første del. Dette betyr at alle fartsholderne løper første del litt raskere enn andre halvdel. Og vi legger inn tid slik at løperne har tid til å drikke på drikkestasjonene.  Lurer du på noe? Snakk med fartsholderen din og finn ut om planen hans/hennes passer deg. Gode tips for smart løping av løypa får du her.

Vi har dedikerte fartsholdere som løper inn til følgende tider:

  • 1:20 (3:48)
  • 1:25 (4:02)
  • 1:30 (4:16)
  • 1:35 (4:30)
  • 1:40 (4:44)
  • 1:45 (4:59)
  • 1:50 (5:13)
  • 1:55 (5:27)
  • 2:00 (5:41)
  • 2:05 (5:55)
  • 2:10 (6:10)
  • 2:15 (6:24)
  • 2:20 (6:38)
  • 2:25 (6:52)
  • 2:30 (7:07)